Egy alkotó életút a szépirodalom, a pedagógia és a helytörténet vonzásában

Kovács Lajos (1949. november 3. – 1917. október 9.) pedagógus, író, helytörténeti kutató. Pedagógusi pályájának állomásai: Perkáta, Tát-Kertváros, Dorog. A Zrínyi iskolának igazgatója, a város képviselőtestületének tagja. Megyei tábort szervez Esztergomban, ahol hét egymást követő évben feldolgozzák munkatársaival és tanítványaival a város gazdag történetét. Munkáikat megjelentetik: Tábori Kincskereső 1-7. Igazgatóként iskolája bekapcsolódik a Zsolnai József által kimunkált Értékközvetítő és Képességfejlesztő Programba, annak kutatóiskolájává válik.
Országosan is egyedülálló sikereket ér el tanítványaival elsősorban a helytörténet, lakóhelyismeret témakörben. Szépirodalmi tevékenysége is elsősorban pedagógiai munkásságára támaszkodik. Ifjúsági regényei a Móra Ferenc Kiadónál jelennek meg: Nyolcadikba járni áprilisi tréfa, Megmarad a meseház, Ez mind az én kutyabajom, Anyák napján szeretettel apának. Szerkesztője és publikálója a Kincskereső és az Új Forrás című folyóiratoknak. sok más egyéb mellett. Helytörténeti munkássága is rendkívül jelentős: több mint ötven Dorogi Füzet, huszonhét gyerekmunkákat tartalmazó” Dorogi értékek nyomában” című kötet. A Közhírré Tétetik Dorogon című városi lap, a Hírharang című gyermekújság szerkesztése fűződik a nevéhez. Főszerkesztője volt a Dorogi lexikonnak is, amely két kiadást is megélt.
Kovács Lajos bármilyen területen tevékenykedett mindig alkotó munkájával, kreativitásával tűnt ki. Szépirodalmi munkássága maga volt az alkotói példa, és az országos, megyei táboraiban, helyi szakköreiben mindig alkotásra ösztönzően foglalkozott tanulóival, és próbálta ezt más tantárgyak, tudományterületek megismerése során javasolni kollégáinak mind az iskolában, mind a táborokban. Ezért is vált az egyik legjobb mentorává a Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciája interdiszciplináris vetélkedősorozatának. Bár a Dorogi Füzetek sorozat köteteinek nagy részét is ő írta, jól tudott szervezni is maga köré szerzőket, bizonyítja ezt több tanulmánykötet és a lexikon is. Az ÉKP programját is alkotó módon adaptálta, ezt nagyszerűen példázza helyi pedagógiai programban és helyi tantervben, amelyben önállóan kidolgozott programot kapott a helytörténet saját fejlesztésű tantervvel illetve feladat- és szöveggyűjteménnyel.
szerző:
Dankó József
Legutóbbi hozzászólások