GÁTHY ZOLTÁN 130
(Lipótvár, 1894. augusztus 3. – Budapest, 1972. február 12.)
Százharminc évvel ezelőtt született Gáthy Zoltán, városunk építésze. Neve és tervei kevésbé ismertek a magyar építészettörténet vonatkozásában, azonban Dorog településtörténetét tekintve munkássága megkerülhetetlen.[1] Az építész megvalósult dorogi terveiről már több alkalommal cikkeztünk, a mostani kerek évforduló alkalmából az ő személyét szeretném közelebb hozni az olvasókhoz.[2]
Gáthy első dorogi megbízása egy, a főúton álló „falusi hodály”[3] kaszinóvá alakítása volt 1923-ban. A járási könyvtár 1967. február 25. óta működik az épületben, az intézmény 2014-ben, egy teljes körű felújítást követően vette fel tervezője nevét.[4]
A tervezés és mérnöki munka mellett Gáthyt a képzőművészet is érdekelte, például a grafika, festészet és a szobrászat. Művészeti oktatásban is részesült, két évig az Iparművészeti Iskola esti képzésén vett részt, élő modell után rajzolt. A festést műterem látogatásai során sajátította el, habár saját bevallása szerint: „grafikusnak születtem, (…) többre becsülöm a rajzaimat a festményeimnél”[5]
Önéletrajzi írásában külön fejezetet szentelt a képzőművészetnek, mely Gáthyt idézve a „sok üzemi épület tervezése közben – hogy Petőfi szavaival éjek – „ez tartotta fenn szívem melegét!” Ez adta néha-néha az „alkotás” tiszta örömét, s öntött új erőt az elfáradt lélekbe.”[6]
A szobrászat mesterségébe Ifj. Mátrai Lajos (1875-1965) vezette be, tőle tanulta az állványzatkészítés, a mintázás és a gipszöntés lépéseit. Gáthy saját műteremmel nem rendelkezett, saját elmondása szerint a garázsban vagy a mosókonyhában végezte el a piszkosabb műveleteket.[7]Mátrai több megbízást és megrendelést teljesített Dorogon és környékén 1938-ban, neki köszönhetőek a Bányásztemplom homlokzati szobrai, illetve a Szénoltár két angyalfigurája.
Kortársai tisztában voltak vele, hogy mérnöki és művészi vonások egyaránt jellemzőek az építészre, ezt szimbolizálja egy karikatúra, mely Gáthyról készült, egyik kezével játékkockákkal épít, másikkal palettát és ecsetet tart a háta mögött. A grafikát Szabó István Gusztáv festőművész készítette, a portré annak az albumban a része, melyet a művész Schmidt Sándornak készített a Bányatiszti Kaszinó tagjairól.[8]
Megépült terveiről fotográfiák készültek, melyeket aztán segítségül hívott, hogy akvarellel, tussal ábrázolja a homlokzatokat, belső tereket. Számos ceruzarajza fennmaradt, melyek olaszországi utazásait örökítik meg, vagy családtagjait ábrázolják.
Gáthy Zoltán összesen tizennyolc évig, 1923-1941 között dolgozott Dorogon a Salgótarjáni Kőszénbánya Rt. helyi építési osztályán. 1941-ben Budapesten telepedett le, a Gellérthegyre tervezett villájába pedig az év végén költöztek be a családjával.
A világháború borzalmai az építészt sem kerülték el, 1945-ben az ostrom során hősi halált halt Zsolt fia, a családi házat pedig a szovjet csapatok robbantották fel. Gáthy lerajzolta a pusztulás nyomait, villájának maradványait, majd azt követően öt évig nem vett újra ceruzát a kezébe.[9]
1945 után a budai háborús károk felmérésével foglalkozott, illetve helyreállítási munkákban működött közre. A Könnyűfém Ipari Tervező Intézetnél és a Szilikátipari Kutató Tervező Intézetnél is dolgozott, ahol a Beremendi Cement és Mészipari Vállalat rajzdokumentációjának gondozásával foglalkozott.[10]
Önéletrajzi írása végén Gáthy visszatekint ötven éves pályafutására: „milyen hosszú, milyen göröngyös, s az eleje mennyire ködbevész. Milyen kevés rajta a kilométerkő, milyen kevés a napfény, s milyen sok az árnyék.”[11] Az építész visszagondolva sajnálja, hogy elmaradtak az elismerések, kitüntetések annak ellenére, hogy számos egyházi megbízást teljesített és emlékművet tervezett. [12] 1944-ig körülbelül 180 tervet készített,[13] ezek közül számos épület megsemmisült, Dorogon a szénbánya bezárását követően az üzemi épületek új funkcióval ellátva működtek tovább, a bányaiskola és óvoda a mai napig oktatási, nevelési intézmények.
Dorog ápolja és őrzi Gáthy Zoltán hagyatékát, örökségét, melynek egy részét fia, Barnabás a városnak adományozta. A városban utca és lakópark viseli a nevét.[14]
Forrás:
[1] Dorog falu urbanizációja száz évvel ezelőtt kezdődött Schmidt Sándor és Gáthy Zoltán együttműködésének köszönhetően. A gazdasági fejlődést nem akadályozta meg az első háború kitörése, a bányászatnak köszönhetően a város elegendő tőkével rendelkezett ahhoz, hogy ezek az építkezések megkezdődhessenek. A bányaigazgató a településen számos új funkcióval rendelkező épületeket emelt, melyek a helyi bányásztársadalmat szolgálták ki. Ebben az időszakban valósult meg a bányakaszinó, bányairoda, bányaiskola, óvoda, kórház, templom, sportpálya, városháza és a kultúrotthon. Az 1920-as években kezdődő építkezések hatása a mai napig meghatározó a település városképét tekintve.
[2] Ebben a törekvésben segítségemre volt Gáthy Zoltán 1971-ben keletkezett önéletrajzi naplója, melyet a Dorog Város Barátainak Egyesülete a Dorogi Füzetek 53. kötetében publikált 2017-ben.
[3] Gáthy az önéletrajzi naplójában használja ezt a kifejezést.
Kovács Lajos (szerk.): Gáthy Zoltán: Életem – munkáim. Dorogi Füzetek 53. Dorog Város Barátainak Egyesülete, Dorog, 2017. 47 p. (Továbbiakban Dorogi Füzetek 53.)
[4] A könyvtár átadó ünnepségén jelen volt Gáthy Zoltán fia, Barnabás és felesége. Az ő ajándékukként került a folyosóra az építész bronzból készült büsztje, melyet Mátrai Lajos szobrász készített.
[5] Dorogi Füzetek 53. 139 p.
[6] Dorogi Füzetek 53. 133 p.
[7] Dorogi Füzetek 53. 139 p.
[8] Az album a Dorogi Füzetek 27. kiadványában jelent meg.
[9] Dorogi Füzetek 53. 116-117 p.
[10] Dorogi Füzetek 53. 129 p.
[11] Dorogi Füzetek 53. 141 p.
[12] Uo.
[13] Dorogi Füzetek 53. 130 p.
[14] Solymár Judit – Kovács Lajos (írta és szerk.): Dorogi Lexikon, Dorog, 2008. 98 p.
Legutóbbi hozzászólások